CookiesAccept

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Leer meer

Ik begrijp

De westernlessen.

Westernlessen kunnen gegeven worden in groepsverband of individueel.

Helaas is het op dit moment door tijdgebrek niet mogelijk om nieuwe lesklanten aan te nemen.

We beginnen bij de basis.

Hoe zit je op je paard? Als jouw houding op je paard niet goed is, hoe wil je dan verwachten dat je paard netjes en recht loopt? Daarom besteed ik veel aandacht aan de houding van de ruiter. Hoe beter de ruiter in balans zit, hoe gemakkelijker het wordt om de juiste hulpen te geven. Om de zit, houding en balans te oefenen heb ik een heel assortiment aan oefeningen die aan de longe gedaan kunnen worden, maar ook tijdens het dagelijkse rijden geoefend kunnen worden zonder hulp van iemand naast het paard. De ruiter controleert zelf of de oefening goed uitgevoerd wordt.

Dan het rijden. Hoe laat je je paard reageren op de hulpen die je geeft? Welke hulpen geef je voor welke beweging? Hoe bepaal je je tempo? Ik ga uit van het feit dat je eerst je tempo kan controleren. Als dat lukt dan je richting controleren. Als die twee basisdingen onder controle zijn, dan kan je de houding (van je paard)  gaan controleren. 

Als je altijd tegen je paard schreeuwt, zal het nooit naar je gefluister luisteren. Als jij je hulpen altijd hard en duidelijk moet geven, zal je paard niet reageren op hele zachte hulpen, simpelweg omdat hij dit niet geleerd heeft. Daarom begin ik altijd met zachte hulpen. reageert het paard op de goede manier, dan direct loslaten ookal is het volledige doel nog niet behaald. Liever 10 kleine stapjes de goede kant op, dan 1 grote de verkeerde kant op.  Als je een kind leert rekenen, begin je ook niet gelijk met 10x10. Dan ga je het eerst leren wat tellen is. Zo ook met paarden iets leren. Als je ze niet leert een pasje opzij te gaan voor een zachte druk, hoe wil je ze dan leren zijwaarts over een balk te lopen?

De uitdaging hier is 'met zo min mogelijk, zo veel mogelijk bereiken'. 

Die basis geldt voor elke tak van paardensport. Dus tot zo ver is er geen verschil in discipline of zelfs rijstijl.

Dan is het mogelijk dieper op bepaalde disciplines in te gaan en kunnen we de oefeningen toespitsen op de discipline die de ruiter graag wil oefenen. Trail, horsemanship, western riding, superhorse, reining of wat anders.

Voor mij is het belangrijk dat de ruiter een leervraag heeft. De ruiter weet waar die vastloopt en hulp bij wil hebben. Het probleem hoeft niet heel gedetaillerd beschreven te worden, maar voor het grootste rendament van de lessen is het fijn als de ruiter aangeeft waar die aan wil werken. Dit maakt het lesgeven voor mij  wel een uitdaging, ik weet immers vaak niet van te voren waar de ruiter aan wil werken. Door mijn ruime ervaring met veel verschillende soorten paarden en ruiters kan ik makkelijk schakelen en de oefeningen vinden die bij de combinatie passen.

Ik geef vaak uurs lessen. Er is veel te vertellen en te oefenen. Mijn doel in de les is de ruiter iets mee te geven wat zelfstandig geoefend kan worden. Ik sta er de volgende keer niet naast om precies te vertellen wat de ruiter moet doen. Door er zorg voor te dragen dat de ruiter zelfstandig de oefening kan herhalen heeft mijn les meer nut.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten

Een uitstekende ruiter hoort zijn paard fluisteren

Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen

Fleur Medema, een trouwe lesklant van mij, Klik voor een filmpje:

Fleur Medema & BQ Blind Date in het nieuws